Covid-19 Sürecinde Prodigital…

Covid-19 Sürecinde Prodigital…
Coronavirus sürecinde açıkhava reklam sektörü de büyük bir özveriyle çalışmaya ve süreçle mücadele etmeye devam etti. Biz de Prodigital ile görüşerek bu süreci nasıl atlattığını sorduk…


Mart ayında Türkiye’de de ilk Covid-19 teşhisi ile başlayıp bugün halen devam etmekte olan süreçte, firma olarak faaliyetlerinizi sürdürdünüz mü? Süreçle ilgili bilgi verebilir misiniz?

Öncelikle ülkemizdeki tüm insanlara ve dünyaya geçmiş olsun diyoruz. Bu salgın, insanların düşünce tarzından davranışlarına kadar her şeyi etkiledi. Bu süreçte tüm ülkeler içine kapanmayı tercih ettiler. Globalleşen ve kapitalist sistemin etkisindeki dünyayı ekonomik sıkıntılar zorlamaya başladı.

Reklam sektörü bize göre sağlık ve gıda haricideki tüm sektörler kadar önemli bir sektör; kafanızı çevirdiğiniz ve gördüğünüz her noktada, çevremizde, giyim kuşamımızda, arabamızda, hemen hemen her yerde reklam sektörünü görüyoruz. Bizce reklam sektörü, mevcut ekonomik sistemin olmazsa olmazı durumunda. Reklamcılık yüzlerce mesleği ve mecrayı bünyesinde barındırdığı için hiç ölmeyecek ve bitmeyecek bir grup iş alanıdır. Teknolojik gelişmeler sektörümüzü daha önemli ve vazgeçilmez hale getirmektedir.

Pandemiden çıkış sürecinde de reklamcılara çok büyük iş düşmektedir. Açıkhava reklamcılığından tutun görsel, yazılı ve dijital reklamcılık yeni dünyanın ekonomisine yön verecektir. Herkesin evlerine kapandığı süreçte bile dijital reklamcılık devreye girdi ve insanlar ihtiyaçlarını bu şekilde elektronik sistemler aracılığıyla karşıladılar; bu yüzden sektörümüzü iyi günlerin beklediğini düşünüyorum. Firmamız birçok sektöre makine satan bir kuruluştur. Hangi sektör aktif ise oraya kanalize olup pazarın ihtiyaçlarını karşılamaya çalışıyoruz. Tabii ki bu süreçte kurlarla ilgili dövizin hareketliliği vadeli satışlardan zarar etmeye sebep oluyor. Bu yüzden daha çok peşin satışlara döndük. Yoğun bir tempoda makine kurulumlarımız başladı. Reklam sektörü ve tekstil sektörü Ramazan Bayramı itibariyle çalışmaya başladı. Bizim de bu sektörlere makine ve malzeme sevkiyatlarımız başladı.

Bu süreçte firmanız, çalışanlarınız ve müşterileriniz adına ne gibi önlemler aldınız?

Salgın döneminde müşterilerimizle iletişimimizi hiç kesmedik ve ihtiyaçlarını karşılamaya çalıştık. Ekonomik sıkıntıya düşen müşterilerimize elimizden geldiği şekilde destek olmaya çalıştık. Özellikle bu süreçte müşterilerimizi arayarak moral vermeye çalıştık. Sağlıkla ilgili bazı ürünleri müşterilerimize sağladık. Birkaç aylık süreçte maske makinası imalatı yaptık ve bu makinaların satışlarını yaptık. Halen ultrasonik sistem makinaların kurulumuna devam etmekteyiz.

Normalleşme süreci başladığında, firmanızda ne gibi değişiklikler/önlemler uygulayacaksınız?

Normalleşmeyle ilgili süreç devletin kontrolünde başladı. Sektörümüz ithalata dayalı bir sektör olduğu için tedarikle ilgili devletin aldığı bazı kararlar sıkıntı yaratmaktadır. Sektörün kullandığı malzemelere gelen %40-%30 ekstra vergiler maliyetleri arttırmaktadır. Ayrıca ithal edilen ürünlerin yol ve sigorta maliyetleri özellikle hava yolu nakliyesi çok artmıştır. Her sektöre hizmet veren ve vazgeçilmez olan reklam sektörüne devletin desteğini bekliyoruz. Temsil ettiğimiz markaların makine ve malzeme gruplarında yeterli stoklarımız mevcut; ,fakat talebin çok yüksek olacağını düşünüyoruz. Kriz dönemlerinden çıkışın anahtarı reklamdır. Şu anda her alanda reklamcılığa ihtiyaç vardır; Etitiketten afişe, dezenfektan stantlarından açıkhava LED pano sistemlerine, televizyon reklamlarından sahne sistemlerine, grafik tasarımdan yeni ürün ve sistem tasarımına kadar reklamcılığa ihtiyaç duyulmaktadır. İthalattaki zorluklar aşılırsa müşterilerimizin ihtiyaçlarını daha hızlı sağlayabileceğiz.

Tüm halkın evlere kapandığı bu süreçte, en çok etkilenen sektörlerden biri de açıkhava sektörü oldu. Normalleşme süreci başladığında sektörü nasıl bir süreç bekliyor, öngörüleriniz nelerdir?

Piyasaların hareketlenmesi ancak reklam sektörüyle mümkün olacaktır. Şu anda tabelacıya ve reklamcıya çok iş düşmektedir. Her yerin uyarı levhalarıyla, baskılarla ve stand sistemleriyle donatılması gerekmektedir. Krizden çıkış için ekonominin hareketlenmesi lazım; bunun için de reklamın arttırılması gerekmektedir. Bizim sektörümüzü, tüm diğer sektörlerin gelişmesini hareketlendirecektir. Gıda, sağlık, sahne sistemleri gibi sektörler reklamcıları daha çok hareketlendirecektir. Turizmin gelişmesi ve açılması ile birlikte, yeni döneme göre düzenlenen sistemlerin oluşturulması, otellerin ve restoranların düzenlenmesi reklamcılık açısından çok iş çıkaracak ve hareket kazandıracaktır. Hangi sektör çıkış yakalamak isterse ancak reklamcılık desteğiyle bunu yapabilecektir. Reklamcı her sektöre iyi hizmet verip Türkiye’nin bu süreçten çıkmasına ve psikolojilerin düzelmesine yardımcı olacaktır. Bu noktada devletin atması gereken adımlar konusunda ne düşünüyorsunuz? Ülkemiz çok büyük bir potansiyele sahip fakat finansal sistemdeki dalgalanmalar sanayicinin ve esnafın maliyetlerini tutturmasında sıkıntı yaratmaktadır. Ekonomik istikrarın zayıflaması herkesi zarar ettirmekte ve reel setörlerin üretim ve satış yaparken korkak davranmasına sebep olmaktadır. Devletin üretime ve hammadde tedarikine destek vermesi gerekmektedir. Devletin dövizdeki dalgalanmaları azaltması ve maliyetlerin hesaplanabilir düzeye getirilmesini sağlaması gerekmektedir. Turizm dışında da yurtdışı pazarlarında tanıtımların ve kulislerin yapılması gerekmektedir. İhracat potansiyelinin oluşturulması yurt içindeki üretimi arttıracaktır.

Son olarak sektöre iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı?

Reklam sektörü dünyada vazgeçilmez bir alandır. Endüstriyel reklam sektörü yüzlerce mesleği bünyesinde barındırdığından ülkelerin kalkınmasında çok önemli bir yere sahiptir. İnsanoğlunun bulunduğu her yerde reklam işi olacak ve hiç bitmeyecektir. Reklamcı kapı numarasından mezar taşına kadar hizmet vermektedir. Üretimin ve pazarlamanın her alanında, ihracatta, taşımada, teslimatta ve satış sonrasında reklamcılık yerini almaktadır. Reklamcılık yazının ve paranın icadından önce başlamış bir iştir. Sektöre önem verelim sahip çıkalım, gelişmesinde katkıda bulunalım ki ülkemiz bizimle daha hızlı kalkınsın. Herkese yeni normal dönemde hayırlı işler diliyoruz.



Bu içerik 424 defa okundu.