ARAÇ KAPLAMA UYGULAMASI YAPMADAN ÖNCE DİKKATE ALMANIZ GEREKEN 1O MADDE

ARAÇ KAPLAMA UYGULAMASI YAPMADAN ÖNCE DİKKATE ALMANIZ GEREKEN 1O MADDE
Bir baskı üreticisi olarak müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilmek için ekipmanlara yatırım yapmadan önce nelere dikkat ediyorsunuz? Şu soruların yanıtlarını verebiliyor musunuz: Belirli bir uygulama için en uygun olan baskı teknolojisi hangisidir? Hangi tür mürekkepler bu uygulama için en iyi sonuç verir ve hangi malzemelerle kullanılmalıdır? Ne zaman ve niçin en uygun baskı malzemesi seçilmelidir? Ayrıca, laminasyon işlemi gerekli midir? Sahip olunan görüntüleme teknolojisi ve ekipman becerileri ile en uyumlu yapışkanlar hangileridir? Ne tür folyolar kullanılmalıdır?


Ağır ticari araçlar belli müşteriler için üretilirken, hafif ticari araçlar ise diğer herkes için üretilir. Bu iki araç türü de ilk bakışta birçok temel benzerlikler taşır. Hepsinin de tekerlekleri, kasası ve diğer parçaları çekmeye yarayan bir yatağı vardır, ancak farklı fiyatları ve elbette farklı özellikleri vardır. Hepsi de geniş yelpazedeki müşterileri çekmek için yapılmıştır.

Sizin de araç kaplama uygulamasında en doğru grafikleri ve ekipmanları seçmek için üç temel maddeye öncelikli olarak karar vermeniz gerekir:

1. Gelişmiş Üretim – Yüksek Maliyet – Yüksek Kalite

2. Standart Üretim – Ortalama Maliyet – Sektör Standartlarında Kalite

3. Basit Üretim – Uygun Maliyet – Promosyon Standartlarında Kalite İşletmenizde kullanacağınız üretim süreçlerinden en uygununu bulmak o kadar da zor değil. İlk olarak, üretimini yapacağınız ürünün uygulama gereksinimlerini iyi kavramanız gerekiyor. Bu gereksinimler uygulamanın zorluklarına göre değişiklik gösterir. Örneğin, dış mekan uygulamaların gereksinimleri her zaman iç mekan uygulamalarına göre farklılık gösterir. Ya da pop-up ürünlerin gereksinimleri, esnek uygulamalara göre farklılık gösterir.

Dahası, uygun gördüğünüz malzemenin yanında üretim aşamasında kullanacağınız ekipmanlar üretim sürecinizi, ürün kalitesini ve nihai ürünün performansını şekillendirmeye başlayacaktır. Örneğin, araç kaplamalarında sert hava koşullarına dayanıklılık gibi özellikler istiyorsanız daha yüksek standartlarda uygulama gereksinimleri ortaya çıkacaktır. Görsel çözünürlük ya da estetik duruş açısından da daha orta seviye gereksinimler doğacaktır. Bu uygulama gereksinimlerini daha iyi kavramanıza yardımcı olmak amacıyla, kendinize ilk olarak şunu sorun: Bu gereksinimler, kullanacağım ekipmanlar ve seçtiğim baskı malzemeleri hakkında vereceğim kararları nasıl şekillendirecek? İkinci olarak da şunu sorun: Uygun ekipman ve malzemeleri seçtikten sonra, bu kararlar nihai ürünün kalitesini, üretim sürecini ve performansını nasıl karşılayacak?

İşte bu noktada 1O temel başlığı gözden geçirmeniz gerekir:

1. Su/Nem:

Grafikler ıslandığı için su ve nem ürüne ciddi bir şekilde hasar verebilir. Bu tür bir uygulama gereksinimi sebebiyle, kağıda değil vinile baskı yapılmalı ve su bazlı mürekkepler kullanılmalıdır.

2. Işığa veya UV ışıklarına maruz kalma:

Tüm araç kaplamaları, UV ışınlarına maruz kalmaları sebebiyle renk solması yaşar. İster renk kayması deyin ister renk akması, bu bir gerçektir. UV kurutmalı mürekkepler ile baskı yaparak bunun önüne geçemezsiniz. Sorulması gereken, grafiklerin tahmini ömrüne kıyasla solmanın ne kadar sürede gerçekleşeceği ve bunun oluşturacağı maliyettir. (Maliyet konusuna ileride değineceğiz.)

3. Isıya maruz kalma:

Bu tür uygulamalarda, ısı aralıkları çok geniştir; kış aylarında O’ın altındaki derecelerden yaz aylarında doğrudan güneş ışığı altında 4O derecenin üstüne çıkan bir aralıktan bahsediyoruz. Araç kaplama uygulamasının bu radikal ısı değişkenliğine karşı dayanıklılık göstermesi gerekir. Renk solmasının en önemli sebeplerinden biri UV ışınlarına maruz kalma değil sıcaklıktır. 3 derecelik hava koşullarında basınca dayanıklı yapışkanları uygulamak imkansıza yakınken, 35 derecede vinil uygulamanın zorluklarını artık siz düşünün.

4. Paketleme/Nakliyat:

Örneğin, küçük bir kasabadaki çilingir kamyonetlerine yapılan uygulamalarda bu gereksinim görece daha kolay halledilir, çünkü aracı alır ve ertesi gün de hazır bir şekilde teslim edebilirsiniz. Ülke çapında bir sipariş aldığınızda ise, bir dizi lojistik meselelerle karşılaşırsınız. Ülkenin bir ucundan diğer ucuna araçları taşımak oldukça maliyet gerektirir ve araç kaplama uygulayıcısını da ülke içinde dolaştırmak da haliyle zordur. Bu yüzden, yerel çaplı araç kaplama uygulamaları yaparak kaderinize razı olmaktan ziyade, uygulamayı yapanlara gerekli grafikleri gönderebilirsiniz. Ancak, grafikleri nasıl ambalajlayacağınızı ve bunun size oluşturacağı maliyeti hesaplamanız gerekir.

5. Uygulama ömrü:

Serigrafi, ofset ya da inkjet gibi baskı süreçlerinin seçimi sadece makine bazında düşünülür. Uygulamanın ömrünü ele aldığınızda ise bu durum değişir. Örneğin, büyük boyutlarda ve dört renkli araç grafikleri için serigrafi uygun bir yöntem iken, kurulum maliyetleri oldukça yüksektir ve ürün beş ila yedi yıl arasında bir ömre sahiptir. Buna da sadece büyük müşterilerin gücü yetmektedir. Bugün, doğrudan baskıya, yüksek hızlarda üretim yapan inkjetler düşük maliyetli çözümler sunmaktadır ve böylece küçük işletmeler de hizmet ve ürünlerinin reklamını yapma fırsatı elde etmektedir. Bu şekilde üretilen ürünler uzun yıllar kalıcı olsa da, bu ürünlerin artık bu kadar uzun süre araç üzerinde kalmasına gerek yok. Ki artık hiç kimse solmuş ya da deforme olmuş grafikleri uzun yıllar görmek istemiyor çünkü insanlar yıllarca aynı reklamı görmekten bıkıyor. Üzerinde durulması gereken konu, grafiklerin ömrünün üretim maliyeti ile orantılı olduğudur.

6. Çözünürlük:

Konu araç kaplamaları olduğunda, çözünürlük görüş mesafesi ve reklam içeriğiyle bağlantılı oluyor. Çözünürlüğü daha iyi kavramak için şöyle düşünebilirsiniz: Dev ekran bir televizyon sistemine gücünüz yetmiyorsa, 37 ekran bir televizyonu olabildiğince yakından izlersiniz. Yani, görüntünün büyüklüğü ile görüş mesafesi birbiriyle bağlantılıdır. Birçok araç grafiği yakından görüş için tasarlanırken, traktör treylerinde tam tersi bir durum söz konusudur çünkü büyük resmi görebilmek için uzaklaşmanız gerekir. Aslında, 6OOdpi çözünürlük oldukça yeterlidir. Eğer bantları aynı hizaya sokamıyorsanız daha düşük bir çözünürlük de işinizi görecektir. Kaldı ki, müşterinizin bu bantları görebilmek için baskı uzmanı olmasına gerek yok. Daha yüksek çözünürlük ise baskı hızını ve RIP zamanını etkileyecektir, bu da maliyetleri yukarıya çekecektir (zaman para demektir).

7. Yapısal gereksinimler:

Yapısal gereksinimlerin araç kaplama uygulamaları ile ilişkisini daha iyi kavramak için önce akma deformasyonlarını anlamanız gerekir. Akma deformasyonu malzemenin zamanla kayması ya da gerginliğin etkisiyle deforme olmaya meyletmesidir. Yukarıda bahsedilen uzun süreli maruziyetlerin bir sonucu olarak ortaya çıkan bu durum her zaman sıcaklıktan etkilenir. Basınca duyarlı viniller üzerine uygulama yapanların birçoğu istenmeyen sonuçlar elde edebilir. Plastikleştirici maddelerin buharlaştığı ve sıcaklık ya da vinillerin büzülmesi nedeniyle yapışkanların yumuşadığı yaz aylarında bu durum daha sık ortaya çıkar. Tüm bunların yanı sıra, baskı yapılacak materyal üzerinde kullanılacak mürekkebin yapışkan seviyesi otomatik araç yıkama tesislerine ve tazyikli yıkamalara karşı dayanıklı olmalıdır. Görselin kısa sürede bozulmasını engellemek için üst laminasyon hala en iyi yöntemdir.

8. Kimyasal maddelere maruz kalma:

Muhtemelen çoğu işletmenin kullanmakta olduğu solvent inkjetler, araç yıkamada kullanılan temizleyici maddelere karşı dayanıklıdır. Ancak, araç kaplamaları, dolum sırasında sıçrayan benzin ya da dizel yakıtlara sadece çok küçük miktarlarda olduğu takdirde dayanır. Bu petrol bazlı ürünler, kaplama uygun bir üst laminasyon işlemi görmediyse oldukça hasar verici olabilir.

9. Estetik:

Bu madde daha çok psikolojinin alanıdır. Tamamen öznel olsa da, bu husus da konumuzla oldukça alakalı. Her ne kadar yeni bir araç üzerine uygulanan parlak bir sonlandırma işlemi estetik görünümü sayesinde birçok müşteriye oldukça cazip gelse de, reklamcılığın en önemli kriteri olan “okunabilirlik”in önünde bir engel teşkil edecektir. Doğrudan gelen güneş ışığı da parlaklığın aşırı derecede artmasına yol açarak verilmek istenen mesajın okunmasını engelleyecektir. Üst laminasyon işlemi sırasında verilecek parlaklık bu sorunu çözecektir. Ayrıca, parlak filmler mürekkebe çarpan UV ışınlarını kıracağı için, renk solmalarına karşı da makul bir çözüm sunacaktır.

1O. Maliyet:

Üretimde kullanılan malzemeler, verdikleri çevresel zararlar ve müşteri beklentileri doğrultusunda belirlendi. Maliyetleri hesaplamak da kullanılacak malzemelerin, gerekli iş gününün, gerekli masrafların ve kar marjının hesaplanması kadar kolay. Ancak, uygulamanın gereksinimlerini anlamak ve bu gereksinimleri uygun malzeme seçimine göre değerlendirmek müşterilere bir seçim şansı verecektir. Müşteriye uygun bir fiyat çıkarmak ve üretimin ne kadar süre zarfında gerçekleşeceğini belirlemek, birbirinden farklı müşteriler ve bütçe kısıtlamaları konusunda oldukça önem teşkil eder.

Sonuç olarak…

Üretimde, satın aldığınız ekipmanlar ve malzemeler, farklı ürün çözümleri sunabilmeniz için neler yapabileceğinizi belirleyen en önemli faktördür. Ne yazık ki, birçok reklam üreticisi uygulama gereksinimleri ve malzemelerin performans farklılıkları konusunda derinlemesine bilgi sahibi değildir. Bu yazıda belirttiğimiz 1O temel faktör, ilk başta değinilen 3 unsur için önemlidir: fiyat, kalite ve performans. Bu 1O temel faktör derinlemesine incelendiğinde elinizdeki malzeme ve ekipmanlar ile yapabilecekleriniz konusunda bir bakış açısı geliştirebilirsiniz. Uzun lafın kısası: Rakiplerinizin sunduğu çözümler hakkında bir fikriniz yoksa bir ürünü nasıl satacaksınız? Bu ürünün sizin sunduğunuz ürünlerden farkı ne? Eğer bilmiyorsanız, rakiplerinden farklılaşmaya çalışmayan ve diğer şirketlerin sunduğu çözümlerin aynısını sunmaktan öteye gidemeyen bir işletmesinizdir. Fiyat noktasında yapacak pek fazla bir şey olmamakla beraber – çok çeşitli müşteri taleplerine hizmet verme şansınızı kısıtlayarak – sadece fiyat konusunda yarışır hale gelecek ve böylece yavaş ve sancılı bir batma noktasına geleceksiniz.



Bu içerik 1432 defa okundu.